CGN ziet gouden formule voor alle KNMO-sectoren

Published on 10-07-2020 in CGN

CGN ziet gouden formule voor alle KNMO-sectoren

Dans is populair en muziek is populair. Beide elementen liggen opgesloten in Color Guard Nederland. De activiteiten van deze KNMO-doelgroep vinden nu plaats in sporthallen. Maar wat als je hiermee naar het theater trekt? De kernteamleden Paul Doop en Gerben Post laten in een podcast van CGN een interessant proefballonnetje op. “Een gouden formule, ook voor andere doelgroepen van de KNMO.”

Dit artikel is ook verschenen in Klankwijzer nr 28 het nieuws- en informatieplatform van de KNMO. De tekst is van Frank Vergoossen en is zonder aanpassingen overgenomen.

CGN wil groeien. Niet alleen in Nederland, maar ook in Europa. “Ik denk dat we twee keer zo groot zijn en in Europa het anker zijn als het gaat om performing arts”, antwoordt voorzitter Paul Doop op de vraag waar zijn organisatie over
tien jaar staat. “De activiteiten in Europa worden groter, bekender en
professioneler. In Nederland kent 99,9 procent van de color guards CGN, maar buiten Nederland is dat nog onbekend.”

Variëteit
Doop denkt niet alleen aan schaalvergroting. Hij ziet ook grote kansen voor meer variëteit in disciplines. Niet alleen van CGN-onderdelen maar ook voor andere doelgroepen binnen de KNMO.
“We doen nu color guard, indoor percussion en indoor winds. Dat zal altijd zo blijven. Maar ik ben ook op zoek naar binnenactiviteiten die op show gebaseerd zijn.” Doop verwijst naar de populaire Amerikaanse televisieserie Glee uit het begin van het vorige decennium. Een groep jongeren die onder leiding van hun
leerkracht op hun school een koor beginnen. Behalve zang staan in hun optredens ook dans en show centraal. “In Amerika zijn daar wedstrijden van. Dat is echt fantastisch om te zien. Van jong tot oud vindt dat gaaf.”

Brassbands
Doop verwacht dat ook andere sectoren binnen de KNMO hier oor naar zullen hebben. Hij denkt daarbij onder meer aan bigbands en brassbands. De eerste contacten daarover zijn al gelegd. Doop: “Ook die wereld is op zoek naar
vernieuwing. Zij willen visueel wel meer doen, maar durven dat nog niet. Dat is een kwestie van tijd. We zijn op zoek naar een tweede spoor dat zich niet afspeelt in sporthallen maar in theaters. Blaasensembles die ook op een podium een gevarieerde avond kunnen neerzetten. Dat kan iets zijn naar het voorbeeld van de Broadway-productie Blast! of iets anders dat bigbands aanspreekt.”

Pareltje
Gerben Post denkt dat voor dergelijke programma’s absoluut een markt is. “Als je vanuit de marketing kijkt naar wat we met onze activiteiten kunnen bereiken, ben ik ervan overtuigd dat we binnen de KNMO echt een pareltje hebben dat een serieus alternatief is voor grote bestaande hobby’s in Nederland. Het is alleen nog een kwestie van ‘onbekend maakt onbemind’. Daar moeten we vanaf. Dans is heel populair en muziek is heel populair en die combinatie ligt in CGN opgesloten. Als we dat met een imago dat recht doet aan de activiteit over de bühne krijgen, denk ik dat daar heel veel toekomst in zit. Dat gaat zijn weerslag krijgen op de groei van het aantal leden en vrijwilligers en bestuurlijke kwaliteit.”

Kruisbestuiving
Doop vult aan: “We gaan geen dingen doen die al bestaan, want dan
hebben we geen enkele meerwaarde. We denken meer aan een kruisbestuiving van verschillende disciplines. Het is zeker niet de bedoeling om concurrent te worden van de NBTA of de doelgroep Blaasmuziek. Wat we willen is een format creëren waar veel meer mix in zit. Dat gaan we samen doen. Het is niet relevant of dat onder de vlag van CGN valt. Als er maar een platform is dat dat biedt.
Waar mensen van zeggen: ‘ja, daar wil ik aan meedoen’.”

Ecosysteem
Hij streeft daarbij naar een soort ecosysteem waarbij een overgang van een binnenprogramma in de winter naar een buitenprogramma in de zomer logisch is. Hierdoor kan volgens Doop ook een soort van educatieve lijn voor SMP-korpsen worden gerealiseerd waarbij ze in oktober beginnen aan een show voor
binnen die met wat extra elementen ook meegenomen kan worden in het daarop aansluitende zomerprogramma voor buiten. Dat biedt volgens Doop ook weer mogelijkheden voor showkorpsen om ook in de wintermaanden optredens en inkomsten binnen te halen. “Ik denk dat er een hele markt is voor indooractiviteiten die niet of nog nauwelijks wordt ontgonnen. In Europa zie je dat veel clubs die aan indoor meedoen ook indooroptredens hebben. Nederland loopt daarbij achter. Een groep als Got Motion uit Zweden heeft veel
optredens binnen, bijvoorbeeld tijdens een basketbalwedstrijd of iets dergelijks. Dat zie ik een gemiddeld showkorps in Nederland nog niet doen.”

Meer lezen in Klankwijzer? Ga naar klankwijzer.nl

De hele podcast kun je hier luisteren.

 Tip, deel dit bericht!

DSI

Drum corps, colleges, high schools, and winter guards from around the globe choose DSI products over any other marching band accessories and color guard equipment. Our exceptional quality and service ensure that you will have the best products in the fastest time so you can perform your best.

Visit website

Evans

Evans Drumheads has been in the music industry for more than 40 years, and those six words best describe the history and vision of the company. Decades ago, Evans was the pioneer of drumhead manufacturing and design. Today, we are the innovators.

Visit website

Promark

The Promark company was founded in 1957 by Herb Brochstein, a professional drummer and drum shop owner. Promark has always been a family business and so continues with the 2011 purchase by D’Addario & Company from Herb’s son Maury. The offices and factory remain in Houston, Texas; manufacturing hickory, maple and Japanese Shira Kashi™ Oak (Promark was the first American drumstick company to successfully market sustainable Japanese Oak) drumsticks in its modern 90,000 square foot facility.

Visit website

Pyware

Pyware 3D is used by marching ensembles across the world to develop their routines. Since 1982, Pyware has been the recognized leader in drill design software.

Available in 3 editions, Pyware 3D is the solution for ensembles of any size or skill.

Visit website

Stanbury

After over 100 years of producing uniforms for the marching arts, our fire still burns bright. It is our commitment to you to continue the legacy of our founder William Stanbury. His philosophy to provide exceptional customer service, impeccable attention to detail and quality products that stand the test of time will continue to guide us forward.

Visit website

Guard Equipment

Visit website

Brainpink

Visit website

Creativeorange

Creativeorange creates platforms where people come together to shop, book trips, like, share and discuss. Platforms which helps companies grow, gain insight and compete.

Visit website

Let op, je verlaat de website

Het inschrijven voor het nieuwe seizoen gaat via ons nieuwe Intranet. Klik op onderstaande link om naar deze pagina te gaan.

https://intranet.cgnunited.nl/register

Share this page

Enter your details below and the e-mail address of the person you want to share this page with.

Note: you will leave the website

http://videovault.eu/cgn/index.php